Grupa od 211 međunarodnih stručnjaka iz 79 zemalja objavila je nove smjernice koje će pomoći pri osmišljavanju, razvoju i primjeni nastavnih planova iz oblasti digitalnog zdravlja na medicinskim fakultetima širom svijeta. U ovom velikom i izuzetno važnom poduhvatu su učestvovali i eksperti sa Medicinskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.
Ove smjernice pod nazivom Digital Health Competencies in Medical Education (DECODE) su osmišljene kako bi medicinske institucije bolje pripremile buduće ljekare za digitalnu transformaciju u zdravstvu, a objavljene su u naučnom časopisu JAMA Network Open.
-Smjernice su već u primjeni u više zemalja, uključujući Veliku Britaniju, gdje su uticale na novi izvještaj Medicinskog školskog savjeta koji definiše ključne ishode učenja iz nauke o podacima za diplomce medicinskih fakulteta. Medicinski fakultet Univerziteta Crne Gore takođe planira modernizaciju nastave u skladu sa DECODE smjernicama, što se reflektuje i u ovogodišnjim projektnim prijavama ERASMUS+ jačanja kapaciteta u visokom obrazovanju – saopšteno je iz UCG.
Međunarodno koordinatorsko tijelo, koje je nadgledalo razvoj smjernica, uključivalo je eksperte za medicinsku edukaciju i digitalno zdravlje sa Kings College London, Nanyang Tehnološkog Univerziteta u Singapuru (NTU Singapur), Imperial College London i Harvard Univerziteta.
Digitalno zdravlje obuhvata upotrebu digitalnih informacija i tehnologija za poboljšanje zdravstvenih ishoda. Od mobilnih aplikacija i nosivih uređaja do elektronskih kartona i vještačke inteligencije, digitalni alati oblikuju budućnost zdravstvene zaštite. Međutim, istraživanja pokazuju da mnogi studenti medicine i ljekari nijesu dovoljno pripremljeni za njihovu primjenu u praksi.
-Neophodno je da obrazovanje na medicinskim fakultetima prati brzu digitalizaciju u zdravstvu. Ciljano osposobljavanje i edukacija iz oblasti digitalnog zdravlja pomoći će budućim ljekarima da ove tehnologije koriste bezbjedno i efikasno – kaže dr Qi Chwen Ong, istraživač na Medicinskom fakultetu NTU Singapur i jedan od vodećih autora okvira.
Nakon identifikacije početnih kompetencija i ishoda učenja, međunarodni tim je angažovao preko 200 stručnjaka iz 79 zemalja, obuhvatajući sve regione Svjetske zdravstvene organizacije i sve kategorije prihoda u skladu sa podjelom Svjetske banke. Kroz više rundi povratnih informacija, postignut je konsenzus o ključnim ishodima učenja koji su oblikovani finalne smjernice.
DECODE smjernice obuhvataju četiri glavne oblasti – Profesionalizam u digitalnom zdravlju, Digitalno zdravlje pacijenata i populacije, Sistemi zdravstvenih informacija i Nauka o zdravstvenim podacima – sa jasno definisanim kompetencijama i ishodima učenja.
Izvor: CdM