Institut za ljekove i medicinska sredstva osnažuje naučno-istraživački rad i unapređuje nastavni proces na Univerzitetu Crne Gore

0
595

Institut za ljekove i medicinska sredstva Crne Gore, kao nastavna baza Medicinskog fakulteta Univerziteta Crne Gore i naučno-istraživačka institucija, teži da obezbijedi i kontinuirano unapređuje uslove za visok nivo kvaliteta nastave i naučno-istraživačkog rada.

Nedavni pokazatelj ovakvog nastojanja je prva godišnja konferencija Instituta pod nazivom „Evropska perspektiva CInMED-a – saradnjom i partnerstvom do zajedničkog cilja“ koja je bila donatorskog karaktera budući da su putem kotizacija obezbijeđena sredstva potrebna za formiranje nove, savremene laboratorije Medicinskog fakulteta.

Na taj način biće omogućeno unapređenje kvaliteta praktične nastave i naučno-istraživačkog rada na Medicinskom fakultetu, što će imati višestruku dobit budući da predstavlja osnovu za edukaciju i razvoj mladog zdravstvenog kadra, što je pozitivan činilac za napredak zdravstvenog sistema, a ujedno predstavlja i veliki doprinos zajednici.

Pored toga, aktivan doprinos u naučnom istraživanju i razvoju novih ideja predstavlja fundamentalni aspekt naučno-istraživačkog opredjeljenja Instituta. U svom stremljenju da opravda status koji ima kao institucija, Institut teži da stvara i promoviše nauku, istraživanje i inovativnost. Polazna zamisao ovakvog pristupa je da bez uske povezanosti nauke i struke nema ni adekvatnog napretka. Imajući u vidu da će se Institut razvijati onoliko brzo koliko zaposleni budu posvećeni sticanju novih znanja, Institut ulaže značajne resurse u podizanje kompetencija zaposlenih, podstiče njihov istraživački duh i angažovanje u raznim projektima od velikog značaja, kako na nacionalnom, tako i na međunarodnom nivou.

S tim u vezi, aktuelan je jedan primjer ovakvog usmjerenja Instituta, koji je ujedno veliko dostignuće i na nivou cijele države, a u pitanju je projekat pod nazivom „Razvoj i implementacija modula zasnovanih na metakognitivnom rješavanju problema u kombinovanim učenjima“ u okviru poziva novog ciklusa Erasmus + projekata izgradnje kapaciteta u oblasti visokog obrazovanja za 2021-2027. Rukovodilac ovog projekta u Crnoj Gori je direktorica Instituta, doc. dr med. spec. Snežana Mugoša.

Prvi i osnovni cilj ovog projekta je osposobljavanje studenata da koriste konceptualna, proceduralna i metakognitivna znanja kako bi se riješili stvarni problemi, implementacijom novog modela učenja, a drugi je razvijanje kapaciteta visokoškolskih ustanova Zapadnog Balkana za dalje unapređenje kombinovanog učenja kroz međusobnu i saradnju sa univerzitetima Evropske unije (EU).

– Podsticaj za ovu ideju bile su okolnosti u kojima je sprovođena nastava izazvane pandemijom COVID-19, koja je iznijela na površinu sve nedostatke postojećeg obrazovnog procesa, kako u pogledu klasičnih oblika nastave, tako i u smislu korišćenja dostignutih kapaciteta za e-učenje. Trend visokog obrazovanja ka e-učenju, a posebno ka kombinovanom učenju, bio je vidljiv već 2014. godine, kada je istraživanje Evropske asocijacije univerziteta pokazalo da 91% institucija nudi kombinovano učenje. Osim toga, pedagoški i obrazovni modeli se stalno unapređuju. Tako se u novije vrijeme podstiču i razvijaju napredni i inovativni modeli primjene problemskog učenja u obrazovnim procesima. Jedan takav model je primjena modula zasnovanih na metakognitivnim problemima u kursevima kombinovanog učenja – kazala je dr Mugoša.

Zahvaljujući ovakvoj inicijativi, Medicinski fakultet Univerziteta Crne Gore i Institut, kao njegova nastavna baza, postali su partneri na međunarodnom projektu pod akronimom ProBLeMS čiji je osnovni cilj unapređenje obrazovanja doktora u visokoškolskim institucijama Zapadnog Balkana, a čija polazna osnova su bili svi oni problemi koji su bili vidljiviji uoči pandemije.

– Benefit ovog projekta će biti i transfer znanja sa visokoškolskih institucija EU na institucije Zapadnog Balkana. U novom modelu učenja, kroz ovaj projekat, ideje nastavnika će se kombinovati sa programskim i dizajnerskim rješenjima u module zasnovane na metakognitivnim problemima, koji se zatim implementiraju u studijske programe. Na osnovu analize kvaliteta primjene ovih modula, kroz projekat će se doprinijeti poboljšanju nastavnih planova visokoškolskih institucija na Balkanu – istakla je dr Mugoša.

Kako dr Mugoša zaključuje, Institut će i u narednom periodu nastojati da pruža kontinuirani doprinos unapređenju naučnog i stručnog potencijala iz svog domena kroz različite vidove aktivnosti i angažovanja, uz obavezan imperativ – saradnja i partnerstvo.

          Verica Pantelić